Ο JD Vance είχε δίκιο: Η Ευρώπη χρειάζεται την Ερυθρά Θάλασσα πολύ περισσότερο από την Αμερική
Αφἠστε το email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα.
💬 Σε μια ομαδική συνομιλία που διέρρευσε στα ΜΜΕ σχετικά με τα αμερικανικά σχέδια επίθεσης στην Υεμένη, ο Αντιπρόεδρος εξέφρασε την περιφρόνησή του για την προοπτική να "ξανασώσει η Αμερική την Ευρώπη" με τη χρήση στρατιωτικής δύναμης.
❓Ποιος επωφελείται πραγματικά από τη δαπάνη αμερικανικού αίματος και θησαυρού για να "αποκατασταθεί η ελευθερία της ναυσιπλοΐας" στην Ερυθρά Θάλασσα;
⛴ Ναυτιλία
🔴 Από τους πέντε μεγαλύτερους παγκόσμιους ναυτιλιακούς κολοσσούς που σταμάτησαν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα, οι τέσσερις είναι ευρωπαϊκοί (MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd), ένας κινεζικός (COSCO) και κανένας αμερικανικός.
🔴 Οι αμερικανικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως οι Matson, APL, SeaLand, Crowley και TOTE, δραστηριοποιούνται κυρίως στον Ειρηνικό και τις αμερικανικές ηπείρους και δεν επηρεάστηκαν σημαντικά από τις δραστηριότητες των Χούθι.
🏭 Λιανική & Βιομηχανία
🔴 Η τιμή μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 160-220% από το 2023 έως το 2024. Για το ίδιο κοντέινερ προς τη Μεσόγειο, η αύξηση ήταν 285%, και πάνω από 365% προς τη Βόρεια Ευρώπη — μια καταστροφή για καταναλωτές και παραγωγούς.
Για παράδειγμα, ενώ το 25-30% των ανταλλακτικών αυτοκινήτων που εισάγει η Αμερική από την Ασία περνούσε από την Ερυθρά Θάλασσα πριν την κρίση, στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ήταν 70%, προκαλώντας κλείσιμο εργοστασίων στο Βέλγιο (Volvo) και στη Γερμανία (Tesla), αλλά όχι στις ΗΠΑ.
Το ίδιο ισχύει και για άλλους τομείς, καθώς μέσω της Ερυθράς μεταφέρονταν:
🔴 20-30% των οικιακών συσκευών που πήγαιναν στις ΗΠΑ vs 30-40% στην Ευρώπη
🔴 20-25% vs 30-40% των ηλεκτρονικών
🔴 20-30% vs 25-35% των βιομηχανικών εργαλείων, μηχανών, εργοταξιακού εξοπλισμού
🔴 20-30% vs 30-40% των ημιαγωγών, κυκλωμάτων κ.λπ.
⚡️ Ενέργεια
🔴 Μόνο 2-2,5% των αναγκών των ΗΠΑ σε πετρέλαιο μεταφέρονταν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας πριν από την κρίση. Αντιθέτως, η Ευρώπη βασιζόταν κατά 80-90% στις εισαγωγές από Μέση Ανατολή που περνούσαν από την ίδια διαδρομή.
🔴 Το 95% των αναγκών των ΗΠΑ σε φυσικό αέριο καλύπτονται εγχώρια. Το Κατάρ καλύπτει το 1% των υπολοίπων, και τα φορτία του αναγκάστηκαν να αλλάξουν διαδρομή για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Η Ευρώπη εξαρτάται κατά 20% από LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) από τον Κόλπο, το οποίο διερχόταν εξ ολοκλήρου από την Ερυθρά πριν την κρίση.
Καθώς οι κρίσεις στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία συνεχίζονται, οι εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ προς την Ευρώπη αυξήθηκαν από 1,8-2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2023-2024, ενώ οι εξαγωγές LNG από 1,07 σε 1,2 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια. Το μερίδιο αγοράς των ΗΠΑ στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά αυξήθηκε από 35% στο 45%.